Lucas Gassel

Een kort kunsthistorisch verhaal over meesterwerk ‘Vlucht naar Egypte’ (1542).

De 16e-eeuwse Helmondse schilder Lucas Gassel was een van de eersten die het landschap in zijn schilderijen belangrijker maakte dan de personen die erop afgebeeld waren. In die tijd was dat een hele verandering. Voorheen waren de mensen op schilderijen het belangrijkst en diende het landschap alleen maar om het verhaal duidelijker te maken. Maar schilders zoals Joachim Patinir, Pieter Bruegel en dus ook Lucas Gassel draaiden de verhouding om. Zij maakten de verhalen op hun schilderijen kleiner en het landschap juist groot en belangrijk.

Een klein verhaal in een groot landschap

Een goed voorbeeld van hoe Lucas Gassel dit deed, is zijn schilderij “De Vlucht naar Egypte” uit 1542. Het schilderij toont het Bijbelse verhaal van Jozef en Maria die met het kindje Jezus naar Egypte vluchten om aan koning Herodes te ontkomen. Maar in Gassels schilderij is het verhaal niet het belangrijkste. Het is het uitgestrekte landschap dat de aandacht trekt. We zien bergen, bossen, rivieren en kleine dorpjes. De figuren van Jozef en Maria zijn klein en bijna onopvallend in het grote geheel.

Een nieuwe manier van kijken naar de wereld

Door het landschap zo’n belangrijke rol te geven, liet Gassel zien dat hij de wereld om zich heen op een nieuwe manier beleefde. Hij was niet alleen geïnteresseerd in het verhaal dat hij wilde vertellen, maar ook in de schoonheid van de natuur. Zijn schilderijen zijn dan ook niet alleen mooi om naar te kijken, maar geven ook een inkijkje in de veranderende mentaliteit van de mensen in de 16e eeuw.

Meer weten?
Wil je meer weten over Lucas Gassel en zijn werk? Of wil je “De Vlucht naar Egypte” eens in het echt bekijken? Bezoek dan een museum waar zijn werk tentoongesteld wordt. Of zoek online naar meer informatie over deze bijzondere kunstenaar en zijn tijdgenoten.

 

LUISTER EN KIJK verder met onze video !
Tekst:
Ingrid Gaasterland, kunsthistorica

Aanleiding tot de video

De video werd ingesproken ten tijde van de Corona pandemie toen alles ‘on hold’ stond. Musea waren gesloten en tentoonstellingen stopgezet maar creativiteit bloeide.
De behoefte aan schoonheid en duiding blijft bestaan!