Auguste Rodin
De Kus 1886 – Musée Rodin Parijs
‘Huidhonger’ en ‘de Kus’
De coronaperiode heeft onze taal verrijkt met allerlei nieuwe woorden, van “1,5-metersamenleving” en “coronakapsel” tot “intelligente lockdown” en “ontwijkstress”. Sommige woorden zijn grappig, andere zijn creatief, maar veel woorden laten zien dat we in een angstige maatschappij leven waarin mensen noodgedwongen afstand van elkaar houden.
“Raamzwaaien” en zelfs “raamkamerbezoek” zijn dingen die ik de afgelopen weken zelf heb gedaan. Maar het meest treffende woord vind ik “huidhonger”. Mensen hebben behoefte aan aanraking, aan een omhelzing. Dat is altijd al zo geweest. Ook in de kunst zie je dit vaak terug.
“De Kus” is hét voorbeeld van deze behoefte en kan zowel een teken zijn van perfecte liefde als een erotische betekenis hebben. Bekende versies zijn er van Brancusi, Klimt en Magritte. En natuurlijk is er “De Kus” van Rodin.
Bij “De Kus” van Rodin is zeker sprake van huidhonger. Dit beeld was, net als “De Denker”, bedoeld voor “De Hellepoort”, twee grote deuren voor een nieuw museum. Rodin kreeg deze opdracht in 1880 van de Franse staat en werkte er jarenlang aan. Hij liet zich inspireren door de Paradijsdeuren van Ghiberti in Florence en door de verhalen uit Dante’s Divina Commedia.
In “De Kus” omhelzen Francesca en Paolo elkaar wanhopig, omdat hun liefde verboden was. Francesca was getrouwd met Paolo’s broer. Ze werden betrapt en ter dood veroordeeld!
Rodin maakte zijn beelden vooral van klei en maakte daar gipsen afgietsels van, die soms werden vergroot. Het uithakken in marmer gebeurde met behulp van een machine en werd gedaan door assistenten. Brancusi heeft zelfs een tijdje voor Rodin gewerkt.
Het gieten in brons werd gedaan door een gespecialiseerd bedrijf, maar Rodin hield zelf toezicht op het hele proces. Er zijn wel een paar honderd exemplaren van “De Kus” verkocht.
In het Musée Rodin in Parijs kun je dit beeld bewonderen, net als andere beelden van “De Hellepoort”. En nu we langzaam uit de corona-ellende komen, is een bezoek aan Frankrijk deze zomer misschien wel mogelijk.


LUISTER EN KIJK verder met onze YouTubevideo !
Tekst:
Ingrid Gaasterland, kunsthistorica
Aanleiding tot de video
De video werd ingesproken ten tijde van de Corona pandemie toen alles ‘on hold’ stond. Musea waren gesloten en tentoonstellingen stopgezet maar creativiteit bloeide.
De behoefte aan schoonheid en duiding blijft bestaan!
