René Beaumont – beelden van steen en brons

Realistische, klassieke vormgeving in exotische stenen en brons met het menselijk lichaam als thema. De inspiratie is vaak door verhalen uit de oudheid, zeggingskracht is de uitdaging.

Over het werk van René Beaumont

De beelden die René Beaumont maakt zijn in veel opzichten indrukwekkend. Vaak in steen gehakt, soms in brons gegoten.

Bijna altijd is het menselijk lichaam uitgangspunt; nooit zie je de mensen in zijn geheel, altijd zijn het delen ervan, een gezicht, een rug met billen.

Vaak vertellen de beelden een verhaal uit de klassieke oudheid, maar belangrijker voor René Beaumont is de vorm van de beelden. Soms heel expliciet, op andere momenten subtiel. Wat alle beelden verbindt is de zeggingskracht ervan, die laat je niet los!

Serie Friandises / Desserts

Elk stenen object is een gekend ‘snoepje’ / ‘dessert’, waarin een zoet, lief en passend portret van een meisje of vrouw is gehouwen.

De gebruikte stenen zijn relatief zeldzaam tot puur exotisch en in  realisme bewerkt.

Alle items zijn unica. Er worden ook geen mallen van gemaakt t.b.v. afgietsels in brons of andere materialen.

In English

Inspired, sincere, and authentic

Ultimate forms are the centre of all works. Forms, shapes, they fascinate. Settling for the existing then seems too shallow, too easy. Creating implies a genesis, actively bringing about new dimensions in a composition that is not afraid of transcending realities, thus creating new archetypes.

My works are mainly traditionally inspired. The themes chosen often reveal a predilection for classical cultures or the body of thoughts of olden days. From mythological metaphors to traditional academic topics, preferably in a less obvious context or in combination with contrasting elements. Often the inspiring thought was just as fascinating as the completed sculpture itself. Yet this needs hardly be relevant when ‘beauty’ or ‘impact’ should be at stake.

The execution falls back on traditional, tried and tested techniques. Trade. Craft. Patience.
Love for the matter. Always based on a solid knowledge of materials, processes and production methods. Respect, too, if not above all.
Authenticity, with an eye for detail in any phase of the process of creation and creating.

In the end, it is all about the translation of ideas into substance; transition, thus metamorphosing matter (and finding the corresponding coordinates in it…).

René Beaumont