Is cultureel ondernemen een hype waarmee succes, groei en omzet mee geassocieerd wordt?

Moet dat nou echt?

Tsja, het moet echt als je tenminste je verdienmodel wilt verbeteren.
Én het moet ook nog eens anders dan vroeger.
Gelukkig, want precies daar liggen de kansen voor jullie kunstenaars, designers, fotografen en andere ‘makers’.

Ondernemen anno 21 eeuw is echt de uitdaging voor jullie!

Realiseer je dat je als maker een zzp’er bent! Met andere woorden je bent ondernemer. Als je echt wilt verkopen, dan moet je verdiepen in het zakelijke van je ondernemerschap. De verkoop start niet pas bij mij, de galeriehouder. Ik ben een bemiddelaar en natuurlijk een belangrijke schakel in je verkoop. Maar de verkoop begint toch echt bij de maker zelf!

mindset

In je cultureel ondernemerschap gaat het om een gedurfd balanceren tussen creativiteit en zakelijkheid.
De balans slaat bij vele makers door naar de creativiteit.
Hoe vaak hoor ik als galeriehouder niet de uitspraken : “kunstenaarschap en zakelijk zijn gaat niet samen” of “kunstenaars en geld gaan niet samen”.
Dit is een totaal verkeerde mindset. Zo zal je nooit je goals bereiken!
De gouden tijden van voor de crisis komen niet meer terug. Als je echt wat wilt bereiken dan moet je je gaan verdiepen in het cultureel ondernemen. En wel “step by step”. Daarom hebben we de events van Passie en Poen ook in 5 stappen opgesplitst.

In iedere stap wordt een ander facet van je ondernemerschap belicht. Tijdens de netwerkborrel na de lezing kun je je ervaringen delen met je conculega’s.

Ondernemerschap wordt weleens gedefinieerd als denken, durven, doen.

En daarbij is het eerder een kwestie van doen dan van kunnen.
De vraag is niet: ben je ondernemer, maar: hoe ondernemend ben je?

Ondernemen is het vermogen om je ideeën om te zetten in daden.
Je hebt er wel skills voor nodig, die je kunt ontwikkelen.

Maar toegegeven alle begin is moeilijk.

In de lezingencyclus van Passie & Poen krijg je over alle belangrijke facetten uit het cultureel ondernemerschap step by step goede, relevante info.
Info waar je wat mee kán.
Er wordt gedoceerd door ervaren professionals uit de culturele branche.
Een aanrader dus!

De vijf stappen

In de vijf lezingen van ‘Passie & Poen’ worden alle belangrijke aspecten in je ondernemerschap behandeld:

  • marketing
  • je ondernemersplan maken,
  • subsidie aanvragen en
  • pakkende teksten schrijven.
  • neuromarketing

Ze helpen je op een verfrissende manier jezelf beter zichtbaar te maken, focus te ontwikkelen en plannen aan te scherpen.

Het doel is dat je na deze bijeenkomsten naar huis gaat vol inspiratie en vertrouwen en natuurlijk met een duidelijk en concreet idee van wat er moet gebeuren.

Netwerkborrel

Omdat het zeer waardevol is met je conculega’s te brainstormen, ervaring en kennis uit te wisselen, hebben we na de 3 events waar Marion Beltman spreker is, een netwerkborrel georganiseerd. Natuurlijk met een drankje en een hapje.

Ticket naar succes

Het rendement dat voortvloeit uit de actie die je onderneemt met de opgedane kennis uit de lezingen, is wel afhankelijk van je eigen inzet.

Wanneer je merkt dat implementeren van je kennis wel degelijk een grote invloed heeft op je verdienmodel, dan is het ontzettend leuk om te doen!

Je kunst heeft het verdiend!

Groet van Sigrid

De eerste stap om je ondernemers skills te verbeteren

Lezing 1
Marketing voor creatieven

Door Marion Beltman
Datum: 1 april 2019
Tijd: 13.00 tot 17.30 uur
Locatie: Galerie De Ruimte
Kosten: € 45,-

Een aanrader is het boek ‘Commerciële Intelligentie’ van Robert Elsing.

Een boek voor effectieve ideeën om geld te verdienen met je passie. Helder en overtuigend voor creatieve ondernemers.

Een interview met theatermaker Lucas de Man

“Kunst maken en marketing bedrijven is voor mij hetzelfde.”

“De cursus marketing werkte echt inspirerend en motiverend.
Ik vond het een leuke dag en heb weer helemaal zin om aan de slag te gaan.
Zo’n groep creatieven bij elkaar werkt goed.”

anoniem

Over Marion Beltman

Na haar loopbaan bij de HKU, werd en wordt trainer, coach en adviseur Beltman door verschillende intermediairs aan individuele makers of duo’s gekoppeld om hen te begeleiden in hun professionalisering.
Veel deelnemers roepen uit ‘Had ik dit maar veel eerder gehad’.
Door haar eigen kunst- en bestuurskundige opleiding, alsmede haar praktijkervaring kan Beltman de lastige zakelijk principes adequaat vertalen naar de praktijk van een maker. Daarnaast beschikt zij over veel recent voorbeeldmateriaal uit de kunstensector, wat inspirerend werkt.

Lezing 2
Jouw leukste ondernemers-plan

Door Marion Beltman
Datum: 29 april 2019
Tijd: 13.00 tot 17.30 uur

Lezing 3
Subsidie aanvragen

Marion Beltman
Datum: 24 juni 2019
Tijd: 13.00 tot 17.30 uur

Lezing 4
Online marketingteksten schrijven

door Jolanda Damsma
Datum: 28 oktober 2019
Tijd: 10.00-16.00 uur
Kosten: € 65,-

Lezing 5
Zo overtuig je met neuromarketing

door: Jolanda Damsma
Datum : 11 november 2019
Tijd: 9.30 – 12.30
Kosten: € 45,-