Always be prepared for the elevator pitch.

Ben jij voorbereid?

Ondanks dat we continu in situaties terecht komen waar we de kans krijgen om onszelf als ondernemer en onze business ‘keihard’ te laten zien, vinden veel makers het lastig om zichzelf krachtig neer te zetten.

Toch wel handig als je dit wél kunt bij netwerkborrels of wanneer je je bij een galerie moet voorstellen 😉

De oplossing zit in de voorbereiding.

Belangrijkste tips voor een goede elevator pitch:​

1 | Open jouw verhaal met een teaser,

Dit is een onverwachte en liefst zo persoonlijk mogelijke beginzin, waardoor je meteen de aandacht trekt.

Verzin hiervoor bijvoorbeeld een analogie die bij jou past.
Een analogie is een vergelijking die jouw rol als specialist aanduidt.

teaser

“Ik ben Pietje Puk, gedragsspecialist. Ik ben dus als het ware een sociale gereedschapskist voor de bijzondere mind”.

2| Wat is het probleem dat je oplost?

Het gaat erom dat je in dit onderdeel duidelijk maakt dat je je doelgroep kent en begrijpt. Door hun probleem te benoemen, is de kans groter dat je gesprekspartner(s) zich met je boodschap identificeert.

De volgende vragen helpen hierbij:

Waar worstelen jouw klanten mee?
Wat vinden ze lastig?
Wat kunnen of hebben ze zelf niet?
Wat is hun grootste behoefte?
Wat willen ze het liefst dat jij voor hen oplost?

“Ik ben……. en ik ben copywriter. Ik help mensen of bedrijven met het verbeteren van hun communicatie, zodat ze meer resultaat boeken. Vaak gaat het om betere webteksten schrijven, een creatievere aanpak voor de communicatie kiezen of zorgen voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines.”

3 | Deel je ideologie, laat zien dat je een professional bent.

Hoe doe je dat?

Begin het met beantwoorden van de volgende vragen:

• Wat doe jij heel anders dan je concurrenten en waarom?
• Hoe draagt jouw expertise bij aan de behoefte van je doelgroep?
• Waarom is jouw oplossing zo belangrijk en waardevol?
• Waar ben jij absoluut van overtuigd als het gaat over je vak en jouw oplossing?

Het is echt heel belangrijk dat je ook sterke statements maakt over hoe jij je vak ziet en hoe jij je doelgroep helpt met hun issue of behoefte.

Zulke statements beginnen bijvoorbeeld met:
• Ik ben ervan overtuigd dat…
• Ik geloof dat…
• Daarom is het voor X zo belangrijk dat…

4 | Je laat het resultaat van jouw aanpak zien.

In je verhaal is het belangrijk dat je doelgroep het gevoel krijgt bij jou in de beste handen te zijn.

Wat is het mooiste/beste/meest winstgevende resultaat dat je hebt gerealiseerd?
Voor jezelf of voor je klanten?
Waar zijn je klanten het meest dankbaar voor?
Waar kan je heel blij van worden/ trots op zijn?

5 | Denk eraan

Je hele pitch vertel je in dertig seconden, liefst nog korter.
vertel enthousiast en praat niet te snel
Let op een ontspannen en zelfverzekerde houding 😉
Je stelt tenslotte eventueel een vraag om de conversatie voort te zetten.
heb altijd je visitekaartje in je tas
Vergeet nooit dat écht contact maken altijd begint met een nieuwsgierige houding naar de ander toe! Luisteren en vragen zijn de sleutel tot echte verbinding!

TIP

Laat de bijzondere video’s van ‘One Minute Wonder’ je inspireren.